Región 2016. 12. 21.

Čierny polrok žltých vlakov

Problémy s bezpečnosťou na železničnej trati by súkromný prepravca chcel riešiť, musí však o tom diskutovať s ministerstvom a železničnou spoločnosťou, ktorá trať prevádzkuje. Regiónom juhozápadného Slovenska otriasli za posledný polrok tri nešťastné správy o nehodách na železničných priecestiach.

Vo všetkých troch prípadoch išlo o trať medzi Komárnom a Bratislavou, kde tri nákladné automobily vošli na železničné priecestie a skrížili cestu vlakovej súprave spoločnosti Regio Jet.

Zrážky z mája, septembra a novembra 2016 majú bilanciu viac zranených a dve obete. V májovom prípade išlo o vodiča kamiónu, v októbri zas skonal rušňovodič, ktorý podľahol ťažkým zraneniam takmer mesiac po nehode. Do dôchodku mu chýbali posledné dva mesiace.

Doprava hustne:
K prvej májovej nehode došlo pri obci Dolný Štál, druhá septembrová sa udiala neďaleko vlakovej stanice Veľký Meder, naposledy sa vlak s nákladiakom zrazil v novembri pri obci Zemianska Olča.
Ani jedno z týchto priecestí nemá nainštalované závory, v Zemianskej Olči chýba aj svetelné značenie. Toho, že železničná trať na viacerých miestach nie je dostatočne chránená, si je vedomá aj spoločnosť RegioJet, ktorá tu prevádzkuje štátom dotované spojenie medzi mestami Komárno, Dunajská Streda a Bratislava. „Trať ako takú nemôžeme označiť za bezpečnú, hoci zodpovedá všetkým predpisom. Nebezpečné je ale chovanie vodičov, najmä nákladných vozidiel. Naše vlaky na viacerých úsekoch jazdia rýchlosťou až osemdesiat kilometrov za hodinu a to je situácia, z ktorej treba vychádzať,“ tvrdí Aleš Ondrůj, hovorca spoločnosti RegioJet. Dodáva, že trať pretínajú mnohé cesty, na ktorých je vysoká hustota premávky a pre ďalší priemyselný i rezidenčný rozvoj sa bude doprava zrejme ešte viac zhusťovať. Podľa hovorcu je potrebné zahájiť spoločnú diskusiu medzi prepravcami, Ministersvom dopravy a regionálneho rozvoja a Železnicami Slovenskej republiky, ktoré prevádzkujú železničnú infraštruktúru v krajine. „Musíme dospieť ku krokom, ktoré by zvýšili prevenciu pred nezákonným a nezodpovedným jednaním účastníkom cestnej premávky.“ Pripomína, že posledné tri nehody viedli k zraneniam, obetiam na životoch, ale tiež v škodám vo výške 3 miliónoch eur tak na dopravných prostriedkoch, ako aj samotnej železničnej infraštruktúre.

Riziková trať:
Podľa štatistiky spoločnosti RegioJet sa za posledných šesť mesiacov udiala až desatina železničných nehôd práve na trati medzi Bratislavou a Komárnom. Tri spomínané nešťastia si vyžiadali dvoch mŕtvych a približne šesť desiatok zranených. „Preto chceme, aby sa ohľadom bezpečnosti na tejto trati jednalo. Predpokladáme, že iniciatívna bude železničná spoločnosť aj Ministerstvo dopravy,“ hovorí Aleš Ondrůj. Samotná spoločnosť nateraz môže iba vybaviť svojich rušňovodičov informáciami, ako sa správne zachovať v rizikových situáciach.
„Strojvedúci majú vo všeobecnosti povinnosť venovať maximálnu opatrnosť pri riadení vlaku počas celej jazdy. Podobne i na rizikových miestach ako sú železničné priechody,“ hovorí a dodáva, že svoje vlaky vybavia kamerami, ktoré budú snímať trať pred vlakom tak, aby mala spoločnosť dodatočne k dispozícii záznam z jazdy.
Mohlo by sa tak ozrejmiť ako prípadným nehodám prišlo a či sa ostatní účastníci premávky nechovajú na trati nebezpečne, alebo nezákonne.

Foto: sita