Do pevnosti v obývačke
Komárňan Richard Varga je nadšeným fanúšikom virtuálnej reality i komárňanskej protitureckej pevnosti. Hoci tieto dve technológie od seba delí päťsto rokov, dokázal ich spojiť a dnes môžeme do pevnosti ísť priamo z pohodlia nášho domova.
Spustili ste projekt Komárno 360, o čo v ňom ide?
Ponúkame ľuďom možnosť zažiť prehliadku Komárňanskej pevnosti kedykoľvek a kdekoľvek, napríklad z pohodlia domova. Tento projekt poskytuje realistickú, interaktívnu a trojdimenzionálnu prehliadku, ktorú záujemcovia môžu absolvovať vo forme virtuálnej reality. Približujeme krásu historickej pevnosti. Podobne, ako by sme sa v nej prechádzali osobne.
Prečo ste sa rozhodli pomôcť práve komárňanskej pevnosti?
Myslím si, že je potrebné propagovať pevnosť v Komárne. Zaslúži si to, pretože je európskym unikátom z pohľadu zachovalosti i rozlohy. Len propagáciou sa zvýši povedomie o nej a tým pádom sa otvoria ďalšie možnosti, ako získať financie na obnovenie a zachovanie tejto našej pamiatky. Každá reklama a každá oprava môže prilákať turistov a rozširovať jej možnosti. Spolupracujeme pri tom s neziskovou organizáciou Pro Castello Comaromiensi, ktorá sprístupňuje a propaguje pevnosť už od roku 2003.
Čo sa vám už podarilo spraviť?
Zmapovali sme tri miestnosti, teda asi dvetisíc metrov štvorcových a prepojili sme ich so softvérom Google Street View, ktorý umožňuje poprechádzať sa po týchto priestoroch s 3D zážitkom. Projekt mapovania je časovo, technicky a najmä finančne veľmi náročný. Online nájdete pracháreň svätej Barbory a kazematy bastiónu Madony. Tých miestností sú ale ešte desiatky až stovky.
Čo je najväčšia položka v rozpočte?
Spracovať tak veľké množstvo dát do finálnej podoby a prevádzkové náklady cloudového servera stojí tisíce eur. Najvyššiu časť nákladov, ktorú tvorí mapovanie objektov, pokrývam prostredníctvom mojej spoločnosti Cinebase. Používame najmodernejšiu technológiu mapovania a fotenia pomocou kamery Matterport Pro2 3D. Na to, aby sme mohli projekt dokončiť, ale ešte treba mnoho.
Nebojíte sa, že práve možnosť pozrieť si pevnosť cez internet bude ľudí uspokojovať a odrádzať od návštevy? Veď som si to pozrel na obrazovke, je to pekné. Na čo by som tam chodil?
Nemyslím si to. Pocit z fyzickej návštevy daného miesta je ešte stále silnejším zážitkom, než keď sedíte doma. Virtuálna realita dokáže práveže navnadiť zvedavcov, aby si pevnosť išli pozrieť aj osobne a zažili tú atmosféru priamo tam, na vlastnej koži.
Zdá sa, že ste veľký nadšenec pre virtuálnu realitu a fandíte jej rýchlemu pokroku.
Áno, virtuálna realita sa zdokonaľuje rýchlym tempom. Za posledných pár rokov zaznamenala táto technológia obrovský pokrok. Je to čoraz realistickejšie a vďaka nej môžete byť na rôznych miestach bez nutnosti cestovania, z pohodlia svojho domova. Preto som sa rozhodol takýmto spôsobom sprístupniť pre širokú verejnosť krásy komárňanskej pevnosti, ale aj iných kultúrnych pamiatok. Verím, že virtuálna realita raz dosiahne takú kvalitu, že bude veľmi ťažko rozlíšiteľná od skutočnosti. Na to ale potrebuje ešte veľa času.
S vašou firmou Cinebase ste spolupracoval aj na viacerých zahraničných filmoch. Ako ste sa k tomuto hollywoodskemu chlebíčku dostali?
Pred prácou vo filmovom priemysle som robil ako grafik. Pracoval som na trojdimenzionálnych vizualizáciách, ktoré robím v podstate s prestávkami dodnes. Robil som vizualizácie aj pre televíznych architektov, pre všetky televízie na Slovensku a odtiaľ to bol už len krok k filmom, filmovým dekoráciám a filmovým produkciám.
Čo bolo vašou úlohou?
Na filmoch som robil od zabezpečovania výstavby filmových dekorácií, cez prácu s dodávateľmi a zásobovačmi – stavba, rekvizity, sochy, umelecky maliari, skulptúry a tak ďalej – zháňanie lokácií, obhliadok, komunikáciu s umeleckým oddelením, prenájmu dobových áut a zbraní až po riešenie vecí s producentmi. Počas nakrúcania som robil napríklad aj standby koordinátora, alebo asistenta réžie. Vždy podľa potreby. Po skončení nakrúcania som riešil s dodávateľmi aj demontáž dekorácií a odovzdanie lokácie. Vždy som sa snažil používať popri dodávateľoch z celého Slovenka či Maďarska aj miestne komárňanské firmy, aby som ich dostal do filmového priemyslu.
Narazili ste pri hľadaní lokácie na miesto, ktoré ste si zamiloval natoľko, že ste sa tam neskôr vrátili?
Samozrejme, Komárňanskú pevnosť (smiech).
Zrejme ste to boli vy, kto odporučil komárňanskú pevnosť tvorcom filmu Spectral.
Áno, ja som bol spúšťačom a iniciátorom myšlienky priniesť sem zodpovedných ľudí, ktorí rozhodli, že sa film bude vyrábať aj tu. Vedel som, že ak ich si prehliadnu našu pevnosť osobne, tak tým zvýšim jej šance vo výberovom procese. A tak sa aj stalo. V deň, keď sme sa na ňu prišli pozrieť, si ju okamžite vybrali. Hoci už mali vyhliadnuté čosi iné.
Čo všetko treba vybaviť, keď pripravujete lokalitu na príchod filmového štábu?
To závisí od požiadaviek na konkrétny film. Na začiatok je to o zmluvách s majiteľom daného objektu. Rôzne povolenia podľa rozsahu používanej a presúvanej techniky, prípadne dopravné obmedzenia, ubytovanie štábu, parkovanie štábu, priestory pre komparz a tak ďalej. V prípade komárňanskej pevnosti bolo treba vybaviť aj povolenia od pamiatkového úradu, keďže sa jedná o národnú kultúrnu pamiatku. Používali sme aj helikoptéry takže sme vybavovali aj povolenia od leteckého úradu. Samozrejme, jeden človek by také množstvo úkonov nezvládol sám, preto si úlohy rozdeľuje viacero ľudí.
(Tomáš Kottra)