Lietať v kilometrových výškach môžete už za cenu motorky
Komárňanská firma vyrába motory na paraglidingové lietanie v cene bežnej motorky.
Stať sa bájnym Ikarom, no nenechať sa spáliť slnkom. Komárňanská spoločnosť Scout Aviation vyvinula jeden z najľahších motorov na svete, aby za pomoci padáka dostali človeka do vzduchu. S Miroslavom Švecom, vývojárom paramotorov a zároveň riaditeľom firmy sme sa stretli na sútoku riek Dunaj a Váh. Aj komárňanský Špic je jedným z miest, kam pravidelne chodí testovať svoje produkty. Buď sa rozhodne lietanie skúšať na vlastnej koži, alebo sa preletí testovací pilot Javier Malaguito.
Kilometre pod nohami
„Javi je z troch bratov a všetci robia paragliding a akrobaciu na svetovej úrovni,“ hovorí M. Švec. Španielsky nadšenec pre motorový paragliding Javier predviedol na vrtuľovom čude niekoľko dych berúcich kúskov priamo pred zvedavcami. Obrovská vrtuľa na chrbte a padákový klzák nad hlavou. Javi sa mierne rozbehol a už letel vzduchom, nohami čeril pokojnú hladinu Dunaja. Potom sa zdvihol do väčšej výšky a krúžil ponad naše hlavy.
O tom, že Komárňanská firma vyrába stroje na lietanie, vie len málokto. Paragliding je celosvetovo rozšírený extrémny šport, ktorému motor s vrtuľou pridáva poriadne grády. Miesto toho, aby ste pracne naberali rýchlosť behom z kopca, a boli odkázaný na prúdenie vzduchu, pohodlne sa posadíte do konštrukcie a po miernom rozbehu letíte. „Bežne lietame tak 100 až 200 metrov nad zemou,“ približuje Miro Švec. Technicky by s motorom doletel aj do ôsmich kilometrov nad zemou, no v takej výške sa podľa jeho slov lietať ani neoplatí. „Legálne je možné takto lietať do výšky 2450 metrov, no aj to je už príliš vysoko nad zemou, to si človek ani neužije krajinu,“ dodáva. Obmedzenia sa podľa jeho slov týkajú len preletov nad obcou, kde musíte dodržiavať výšku 300 metrov a okolia letísk.
Lepší ako motorka
Populárnym je tento extrémny šport najmä pre svoju jednoduchosť a cenovú dostupnosť. Už za cenu motorky sa dostanete do vzduchu a vyhnete sa všetkým zápcham. Ak lietate len tak pre radosť a nepokúšate sa napodobniť akrobatov, postačia vám aj bežné bezpečnostné prvky ktorými je viacero záložných padákov a vodný záchranný systém. „Motorový paragliding je rizikový šport, no všetky riziká má pod kontrolou samotný pilot,“ vysvetľuje Miro Švec. K tomu, aby ste si mohli zalietať vám ale stačí týždenný kurz a potvrdenie od lekára. „Treba samozrejme začať opatrne a až potom sa púšťať do väčších výšok,“ upozorňuje.
Miro Švec rád porovnáva svoje paramotory s motorkami. Nielen cenovo, ale aj bezpečnosťou. „Subjektívne mi vychádza, že motorový paragliding je bezpečnejší ako jazda na motorkách,“ tvrdí. Jeho slová potvrdzuje aj analýza zo Spojených štátov amerických. „Zatiaľ čo motorkár nikdy presne nevie, čo ho za najbližšou zákrutou môže prekvapiť, paraglidista sa nemá na čo vyhovárať,“ je presvedčený.
Svetový kutil
Miro Švec sa pred piatimi rokmi začal amatérsky vŕtať do motorov a zistil, že by sa rôzne veci dali vylepšiť. „Začalo to ako hobby, ale pred dvoma rokmi som už zakladal firmu,“ spomína. Dokázal poraziť aj fyzikálne zákony, ktoré podobným motorovým paraglidom „prikazovali“ otáčať sa. „Iba náš paramotor lieta rovno,“ hrdí sa majiteľ.
Vo svete lietania sa na Slovensku pohybuje asi tisíc nadšencov, no iba hŕstka lieta s tridsať kilovou klietkou s motorom. „Lietaniu s motorom sa venuje podstatne menej ľudí, pretože sa toho viac boja,“ vysvetľuje Miro Švec. Celosvetovo sa počet letcov odhadnúť nedá, no dá sa logicky odvodiť. „Na Slovensko sme predali len dva kusy paramotorov, do sveta ich išlo oveľa, oveľa viac,“ vraví. Komárňanské výrobky sa tak dostali aj do takých krajín ako sú Singapur, Spojené arabské emiráty, Kuvajt, či Brazília.