Mesto 2012. 04. 17.

Slovenské lodenice Komárno zatiaľ prepúšťať nezačali

Slovenské lodenice Komárno pred časom ohlásili na úrade práce hromadné prepúšťanie 300 pracovníkov. Zatiaľ však ešte k nemu nepristúpili. „Doteraz neodišiel ani jeden zamestnanec.

Slovenské lodenice Komárno pred časom ohlásili na úrade práce hromadné prepúšťanie 300 pracovníkov. Zatiaľ však ešte k nemu nepristúpili. „Doteraz neodišiel ani jeden zamestnanec. Snažíme sa robiť, čo sa dá, aby sme ľudí udržali ešte aspoň mesiac, kedy budeme vidieť, ako nám dopadnú rôzne rokovania a akú novú výrobnú štruktúru budeme pokrývať,“ povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ lodeníc Peter Bulla.

Ako ďalej dodal, lodeniciam sa darí diverzifikovať výrobu, pretože jediným predpokladom na prežitie v ťažkých časoch je vyrábať aj iné produkty ako lode. Spoločnosť sa chce sústrediť aj na výrobu oceľových konštrukcií. „Participovali sme napríklad na výrobe mosta cez rieku Moravu, takže vieme robiť takéto typy oceľových konštrukcií a chceme sa ďalej podieľať na takomto výrobnom programe,“ skonštatoval Bulla.

Slovenské lodenice Komárno v súčasnosti rokujú s Eximbankou o pomoci prostredníctvom prefinancovania alebo úveru. Podľa Bullu sa rokovania vyvíjajú pozitívnym smerom, potrvajú však ešte aspoň mesiac. „Eximbanka sa stavia pozitívne k tejto úlohe, ale potrebuje ešte dozhromažďovať všetky podkladové dáta, lebo poskytovať úvery alebo záruky na obdobie desať a viac rokov, v tomto prípade na 12, naozaj nie je jednoduchá vec,“ zhodnotil.

Plány pre 11 lodí
Komárňanské lodenice majú v súčasnosti spracovanú technickú dokumentáciu a sú pripravené začať výrobu minimálne jedenástich lodí pre šesť renomovaných nemeckých a holandských spoločností, ktoré však pre finančnú krízu nie sú schopné získať dlhodobý úver od bánk vo svojich krajinách.

Podľa materiálu, ktorý schválil odchádzajúci vládny kabinet 21. marca, má Eximbanka lodeniciam pomôcť formou prefinancovania vývozu najmenej troch lodí z lodeníc v roku 2012 a výroby ďalších troch až štyroch lodí v roku 2013. Do úvahy pritom podľa vládneho materiálu pripadajú dva varianty pomoci.

Úver za komerčných podmienok
V prvom zloží lodiarska spoločnosť 20 až 30 % vlastného kapitálu a zvyšné prostriedky poskytne komerčná banka na Slovensku vo forme úveru vo výške 70 až 80 % z ceny lode na obdobie do 12 rokov. Poistenie tohto úveru zabezpečí štátna inštitúcia. Materiál pritom pripomína, že rokovania s komerčnými bankami už prebiehajú.

V druhom prípade lodiarska spoločnosť zloží 20 až 30 % vlastného kapitálu a zvyšok poskytne firme Eximbanka priamo vo forme úveru vo výške 70 až 80 % z ceny lode na obdobie do 12 rokov. V obidvoch prípadoch by mal poskytovateľ úveru záložné právo na celú loď. Úver by mal byť poskytnutý za normálnych komerčných podmienok s pravidelnými mesačnými splátkami istiny a úrokov.

Hromadnému prepúšťaniu teda ešte stále môže spoločnosť SLK predísť, čím by sa zachránilo 300 pracovných miest a pravdepodobne by pribudli ďalšie. Bude ale dôležité, ako sa zachová štátna Eximbanka, či poslúchne odporúčanie bývalej vlády, alebo či podá pomocnú ruku v podobe úveru niektorá z oslovených komerčných bánk. SLK sú v takom prípade schopné začať s produkciou až 11 lodí do roku 2013. Zatiaľ sa lodeniciam darí prežiť bez prepúšťania diverzifikáciou výroby.

ZDROJ: SITA