Mesto 2012. 10. 18.

Pred 82 rokmi spustili v Komárne na Dunaj najväčšiu vojnovú loď ČSR

V lodeniciach sa stavali aj vojnové lode. Táto šla na vodu na počesť návštevy prezidenta Masaryka. 

Dnes loď Prezident Masaryk pripomínajú už len modely …

V októbri roku 1930 sa po Slovensku pohyboval prvý československý prezident. Pri príležitosti tejto návštevy Tomáša G. Masaryka, bola na Dunaj v Komárne slávnostne spustená prvá československá vojenská loď – Prezident Masaryk. Napokon ostala aj najväčšou.

Stavba lode prebehla pod taktovkou spoločnosti Škoda, ktorá si priestory prenajímala od komárňanských lodeníc od roku 1929. Loď bola skutočnou prácou celej republiky. Pancierový materiál prišiel z Kladna, parné turbíny a zariadenie z Plzně, kotle boli zas vyrobené v Hradci Králové.

Domovským prístavom lode bola Bratislava, od septembra 1931 podnikala skúšobné plavky, potom sa však v marci 1939 Československo rozdelilo. Úlohou lode bolo hliadkovať na riečnej hranici s Maďarskom. Po rozdelení bola predaná Nemecku a behom 2. svetovej vojny premenovaná na Bechelaren. Po vojne sa ešte vrátila do Bratislavy a od roku 1951 fungovala ako pomocné plavidlo Československej ženijnej roty.

Z lode sa dodnes bohužiaľ nezachovalo prakticky nič. V roku 1956 sa totiž vrátila na odstrojenie do Komárna. Tu fungoval jej trup do roku 1978 ako pomocný pontón a napokon bol zošrotovaný.

Technické údaje lode

dĺžka trupu – 47,5 m
šírka trupu – 6 m
bočná výška trupu – 2,25 m
ponor – 1,10 m
výtlak – 230 t
pohon: 2 parné turbíny s výkonom 1150 k, 1000 ot/min, 2 lodné skrutky