Mesto 2019. 03. 18.

Čo možno (ne)viete o novom moste Komárno – Komárom

Jedny sa radujú, druhí sú nespokojní. Faktom však zostáva, že nový most medzi dvoma štátmi je už v plnej výstavbe. Hotový by mal byť koncom tohto roka. Ale čo o ňom môžeme vedieť už teraz?

Už v roku 2014 boli vydané stavebné povolenia v oboch mestách a v roku 2015 získali obe krajiny grant na spolufinancovanie z európskych fondov.

Samotná výstavba sa mala začať v marci 2016 a most mal byť hotový v júni 2018. Vtedajší primátor mesta Komárno Anton Marek sa na jednom zo zasadnutí vyjadril: „Už aj teraz by bolo neskoro, keby most stál!“.

Prvých plánov a grafických zobrazení sme sa dočkali v roku 2016. Podľa prvých informácií sme sa dozvedeli, že most bude dlhý vyše 600 metrov. V strede povedie dvojpruhová cestu, na jednej strane bude chodník pre chodcov a na druhej cyklotrasa široká 2,5 metra.

V októbri roku 2017 vtedajší predseda vlády Robert Fico s maďarským predsedom vlády Viktorom Orbánom slávnostne otvorili stavbu nového mosta v maďarskom Komárome.

Nový most by mal odbremeniť Alžbetin most, ktorý je prístupný už od roku 1892. Nápor áut totiž už sám zvláda len ťažšie, kamióny nad 20 ton naň nesmú.

Kontrolného dňa na moste sa v júni 2018 zúčastnili minister dopravy Árpád Érsek a minister životného prostredia László Sólymos, ktorý pozitívne hodnotil priestor pre cyklistov na novom moste.

Nový cestný most je umiestnený vo vzdialenosti 170 m od železničného mosta. Bude asymetrický s jedným pylónom s výškou okolo 90 m a závesnými káblami. Most má závesy usporiadané do tzv. vejárovej sústavy. Most s takýmto typom pylónu je vo svete veľmi zriedkavý a výnimočný.

Nový most naďalej predstavuje z časti záhadu. Ako bude vyzerať doprava v Komárne? Začnú sa vytvárať kolóny alebo bude doprava v meste a v okolí svižnejšia? Prinesie most naozaj nové pracovné posily a príležitosti do mesta? Čo si myslíte vy? Podeľte sa s nami v komentároch.

(ahojkomarno.sk, dopravaprojekt.sk, minzp.sk)