Komárno má čo ponúknuť turistom
Kapitán fandí Slovanu a jeho zástupca Ferencvárosu. Spoločná vášeň k športu len upevňuje ich priateľstvo.
Počas sezóny sa plavia po Dunaji stovky výletných lodí. Mnohé z nich sa na pár hodín zastavia v Bratislave, v Komárne už nie. My môžeme obdivovať z diaľky len ich veľkosť, komfort a eleganciu.
Premávka na Dunaji je počas turistickej sezóny hustá. Skoro každý deň tadeto preplávajú desiatky veľkých zahraničných výletných lodí. Plavia sa z Amsterdamu po Bazilej. Alebo z Amsterdamu okolo Komárna, do Budapešti, alebo až dolu do rumunskej Konstanci či do delty Dunaja.
Našincov môžeme stretnúť na týchto lodiach iba v pracovnom. Ako lodných kapitánov, či personál. Plavia sa nepretržite celé týždne, aby zabezpečovali turistom zážitok, ktorý im zahraničné agentúry sľúbili. Nemcom, Američanom, Angličanom. Či dokonca Austrálčanom. Štandardná kapacita je až 160 ľudí, čo je pár desiatok tisíc pasažierov ročne.
Ako v každej domácnosti, aj na týchto lodiach sa vykonáva veľké jarné upratovanie. Avšak nie z dôvodu blížiacich sa Veľkonočných sviatkov. Je to povinnosť celej posádky v rámci prípravy na blížiacu sa turistickú sezónu.
Jednou z lodí je Sound of Music (Hlas hudby). Pod švajčiarskou zástavou je jej prvým kapitánom Kolárovčan, druhý kapitán je Komárňan. Dozvedeli sme sa, že Sound of Music na vykonanie jarnej údržby zakotví v komárňanskom prístave, tak sme ich navštívili. Na palube nás vítal lodný kapitán Peter Csikós a druhý kapitán Csaba Bozsaky.
„Komárňanský prístav má výbornú polohu. Je veľmi dobre vybavený, máme tu všetko, čo potrebujeme. Nemôžu mu konkurovať prístavy v Rakúsku či v Nemecku. Nevedeli to ani naši páni v materinskej firme vo Švajčiarsku, kým sme im to nepovedali. Tak sme v Komárne z dôvodu vykonania predsezónnej údržby prvý raz,“ hovorí lodný kapitán.
Kapacita lode je 165 osôb, z toho 128 cestujúcich a 37 členov posádky. Technická časť posádky má sedem členov, tridsať členný personál sa stará o pohodlie cestujúcich. Je to päťhviezdičkový plaviaci sa hotel. Pasažieri tu nájdu všetko – luxusné bývanie, vynikajúcu stravu, saunu, masáž, kaderníctvo, manikúru i pedikúru.
„Som rodákom z Modry, ale už siedmy rok som Kolárovčanom. Na kariéru lodníka ma prehovoril brat. Za lodného mechanika som sa vyučil v Dunajplavbe Bratislava. Lodnícku kariéru som začal na Rýne v roku 1997, ako obyčajný lodník nákladnej lode. V roku 2001 som prešiel na osobné lode, kde som začal ako lodný mechanik. Hodnosť lodného kapitána som dosiahol v roku 2007, a od toho času pracujem v tejto funkcii,“ prezrádza o sebe Peter Csikós.
Turistická sezóna sa začína začiatkom apríla. Do 1. júna premávajú po Dunaji na trase Budapešť-Norimberg, pokračujú na trase Bazilej-Amsterdam po Rýne. Začiatkom septembra sa vrátia na Dunaj, kde sa plavia až do konca sezóny. Jednu trasu absolvujú za týždeň, pri otočke sa skupiny pasažierov vymenia, a takto sa to pokračuje až do konca sezóny.
„Život a práca na lodi je pre personál veľmi náročná. Normálny človek by to nerobil. Dlhodobé odlúčenie od rodiny neprospieva nikomu. Potrebujete určitú dávku fanatizmu, ale dá sa na to zvyknúť. Platí to aj opačne. Keď ste už dva týždne doma, loď vám začína chýbať,“ pokračuje a dodáva, že má dve dcéry, ktoré už vyleteli z rodinného hniezda a žijú v Anglicku. „Moja druhá žena je Kolárovčanka, je tu so mnou na lodi. Pracuje ako recepčná,“ dodáva kapitán s úsmevom.
Lodný kapitán je denným kapitánom. Okrem lode má na starosti aj hotelový personál i pasažierov. Druhý kapitán je v službe pravidelne v noci. Je to taktiež náročná práca, lebo sa loď plaví hlavne po nociach.
Dozvedeli sme sa ešte, že obaja sú vášnivými futbalovými fanúšikmi. Vôbec im nevadí, že kapitán fandí Slovanu a jeho zástupca Ferencvárosu. Spoločná vášeň k športu len upevňuje ich priateľstvo.
Csaba Bozsaky pochádza z rodiny, ktorá sa môže pýšiť lodníckymi koreňmi. „Môžem povedať, že moja kariéra sa začala úplne náhodne. Oslovil ma kamarát Jozef Hakala v krčme s tým, že ma zoberie pracovať na loď. O dva dni som bol zbalený a dnes som druhým kapitánom. Moje rozhodnutie som neoľutoval a kamarátovi môžem len ďakovať za moje terajšie remeslo,“ začal o sebe. „Som Komárňan z celého srdca. A nielen z toho dôvodu, že som fanúšikom basketbalového mužstva Komárna. Poznám aj nesmierne bohatú históriu mesta a z toho vyplývajúce a žiaľ nevyužité možnosti na rozvoj cestovného ruchu. Počas turnusov zastavujeme na takýchto miestach, ktoré sa nedajú vôbec porovnávať s našim mestom. Musím však povedať, že počas mojej trinásťročnej kariéry po Dunaji či Rýne, som sa ešte nestretol s propagačnými materiálmi o meste Komárno. Tak sa nečudujme, že cestovné kancelárie, ktoré nám sprostredkovávajú pasažierov, naše mesto ešte neobjavili. Hlavne ak sa jedná o agentúry pôsobiace v USA. Až deväťdesiat percent našich hostí je zo Spojených štátov. Sú to bývalí emigranti z Maďarska alebo ich potomkovia. Isto by boli na naše mesto zvedaví,“ osvetľuje druhý kapitán situáciu.
Počas turistickej sezóny prejde okolo Komárna približne dvadsať takýchto lodí s priemernou kapacitou 150 cestujúcich denne. Pasažieri na riečnych výletných lodiach bývajú zväčša ľudia v dôchodkovom veku, ktorí majú peniaze a čas cestovať. Ak by sa tu na pár hodín zastavili, isto by tu minuli zopár dolárov.. Komárno má výhodu aj v tom, že z prístavu do centra sa dostanete do desiatich minút.
Na lodi sa usilovne pracuje, no luxus je aj tak do očí bijúci. V krásne vybavenej jedálni môžete v tomto čase naraziť na sympatickú Móniku, manažérku hotelového personálu. „Pochádzam z neďalekej Taty. Riadim obslužný personál a starám sa aj o cestujúcich,“ hovorí tretia najdôležitejšia osoba na palube. „Niekedy je práca na plávajúcom hoteli náročná. Zatiaľ to ale zvládam, mám rada túto prácu. Našťastie, aj môj muž je tu so mnou na lodi, je šéfkuchárom,“ dodáva manažérka.
Stráviť dovolenku na takejto lodi, by zaručene prospelo mnohým z nás. To, že Komárno má nesmierne bohatú históriu, sa už stalo frázou. Rozvoj cestovného ruchu ostáva nevyužitým bohatstvom mesta i nás všetkých. Dali by sa vytvoriť nové pracovné miesta? Mohli by sme položiť desiatky podobných otázok. Za dobrým príkladom netreba ísť ďaleko. Stačí prejsť cez Alžbetin most. No treba už začať konať, kým nebude neskoro!
(pt, foto: jjm)