Mesto Komárno 2021. 02. 23.

Albertina v číslach. Toto ste o lodnom gigante nevedeli!

Lodenice v Komárne zažívajú svoju renesanciu. Vďačiť za to môžu luxusnému hotelovému platidlu, aké sa tu naposledy vyrobilo v 90. rokoch. Lodenicu pred tromi rokmi oslovil investor Ivan Sivák a tak sa vďaka spolupráci spoločnosti Riseday a SAM-Shipbuilding and machinery dotkla Albertina vôd v stredu 3. februára. Brázdiť po riekach ako Dunaj, Mohan a Rýn by mala už od mája.

Komárno bolo v minulosti známe pre svoj lodný priemysel. Lodenice boli široko-ďaleko známe, na čo spozorneli aj v zahraničí. Stalo sa tak aj pred tromi rokmi, kedy investor Ivan Sivák z maltskej spoločnosti Riseday oslovil so svojím gigantickým projektom SAM-Shipbuilding and machinery. V hre o výrobné miesto bolo aj Holandsko či Nemecko. Ako sa pre Život vyjadril, Ivan Sivák, „Po zvažovaniach a rokovaniach sme dospeli k tomu, že nakoniec staviame v Komárne celú loď.“ Loď teda naprojektovali v kancelárii v Komárne. Motory a vzduchotechniku vyrobili a dodali Slováci a slovenskí architekti projektovali aj interiéry. Vďaka tomuto sa loď môže popýšiť aj prívlastkom 100% slovenská. „Technológiu – cez hotelovú časť až po poslednú žiarovku – realizujeme vo vlastnej réžii v priamej spolupráci so 65 prevažne slovenskými dodávateľmi,“ opisuje pre Trend konateľ lodnej spoločnosti Riseday Ivan Sivák.

Vedeli ste, že…?

  • Loď naprojektovali v kancelárii v Komárne a vo výrobnej hale na oceľovej konštrukcii pracovalo asi 50 ľudí
  • Albertina bude brázdiť po riekach ako Dunaj, Mohan a Rýn
  • Vodný kolos má dĺžku 110 m, šírku 11,4m, výšku 7,2m a ponor 1,42m
  • Albertina je prvá loď, ktorá sa môže pýšiť slovenským certifikátom
  • Plavidlo postavili za menej ako 3 roky

Oceľovú lodnú konštrukciu dlhú stodesať metrov stavali po sekciách vo výrobnej hale v Komárne. Pracovalo na nej asi 50 ľudí. Lodné teleso je pozvárané z plechov, pričom zvárač musí niekedy pracovať v stiesnených alebo ťažko dostupných priestoroch. Práca v hale je náročná, nakoľko v zime je tam veľmi chladno a v lete zas horúco. Na tieto práce dohliadal vedúci úseku výroby lodí a ťažkých oceľových konštrukcií Ondrej Hano, ktorý pracuje v lodeniciach už od roku 1980.

Loď je z konštrukčného hľadiska úplne dokončená. Na rade je interiér. Ten sa rovnako bude finišovať v priestoroch lodenice. Loď bude mať 4 podlažia, 82 izieb a pomestí sa tam až 155 pasažierov. Ku krstu lode by malo dôjsť v máji 2021, v Bratislave. Albertina bude vôbec prvá loď, ktorá dostane slovenský certifikát od Štátnej plavebnej správy. Certifikát bude vydaný na základe európskych štandardov a európskej normy. Nachystané sú aj ďalšie dve lode a možno aj ich základy uzrú svetlo sveta práve v Komárne.