Kultúra 2016. 05. 02.

Deň Zelených škôl na ZŠ Pohraničnej v Komárne

22. apríl – Deň Zeme si pripomínajú základné školy, ktoré sú súčasťou najväčšieho výchovno – vzdelávacieho eko programu na svete, programu Zelená škola, zvyčajne viacerými aktivitami. Dvojdňový celoškolský projekt na Základnej škole, Pohraničnej v Komárne bol vyvrcholením realizácie environmentálneho akčného plánu s cieľom vytvoriť ekocentrum v areáli školského dvora. Prvý deň projektu bol zameraný na strukoviny, keďže Organizácia spojených národov pre výživu a poľnohospodárstvo vyhlásila rok 2016 za Medzinárodný rok strukovín. Tieto plodiny predstavujú dôležitú súčasť nášho jedálnička. Ich semená sú bohatým zdrojom rastlinných bielkovín, škrobu, vlákniny, esenciálnych mastných kyselín, vitamínov a minerálnych látok. Obohacujú pôdu o dusík, vďaka čomu sa dá ušetriť na spotrebe priemyselných dusíkatých hnojív. Program začal rovesníckym vzdelávaním, ktorý pre všetky ročníky pripravili žiaci 9.A triedy. Vo vekovo zmiešaných družstvách pokračovali aktivity na školskom dvore. Mladší žiaci pomáhali najskôr Popoluške roztriediť strukoviny a bylinky, následne z nich vyhotovili obriu strukovinovú kuchársku knihu. Pre zabezpečenie budúcej úrody a veľmi výživného zeleného hnojiva, zasiali fazuľu, hrášok, cícer a šošovicu.

Po osviežujúcej ochutnávke strukovinových nátierok, ktoré pre nich pripravili žiačky piateho ročníka, tvorili a ilustrovali krátky príbeh s ponaučením a dôležitými informáciami o agáte – významnom zdroji dusíkatých hnojív. Zábavou úlohou bolo vlastné video na pesničku Kam nás to zaveje. Staršie ročníky pracovali počas dňa v štyroch rôzne zameraných tímoch. Výskumníci dostali za úlohu spracovať informácie o dominantnom postavení rôznych krajín sveta v rámci poľnohospodárskej produkcie a negatívnom vplyve na životné prostredie. Prieskumníci zisťovali v rôznych obchodných reťazcoch druhy ponúkaných strukovín, ich krajinu pôvodu a povedomie obyvateľov Komárna o význame týchto plodín. Cez internetovú stránku školy rozbehli anketu o možnostiach nákupu plodín od miestnych farmárov. Dobrovoľníci realizovali pravidelnú údržbu mestského parku, ktorý si na jeseň vzal pod patronát environklub Zelená planéta, pôsobiaci pri základnej škole. Záhradníci pokračovali vo zveľaďovaní ekocentra v areáli školy tvorbou pocitového chodníka, výsadbou kríkov a tráv, revitalizáciou jazierka a bylinkovej špirály.

13059501_10201826159493862_1149292464_n

Do projektu zapojili žiaci a pedagógovia aj rodičov v rámci sobotňajšieho Dňa Zelených škôl. Celé rodiny súčasných a budúcich žiakov našej školy prichádzali s náradím, okrasnými kvetinami a kríkmi a pracovným elánom, aby sa spoločné dielo dostávalo do ďalšej, krajšej podoby. Pri úprave dvora sa recyklovali staré pneumatiky na ohrádku okolo pieskoviska ako aj pri tvorbe okrasných kvetináčov, staré tehly a drevo zo starých lavičiek pri pocitovom chodníku a novej skalke. K vlaňajším ovocným stromom a kríkom pribudla lipa a gaštan. Záverečnou bodkou boli nové lavičky.
Premeniť školský dvor na dlhodobo udržateľnú záhradu, ktorá nielen učí, rozvíja medzipredmetové vzťahy a zdokonaľuje pestovateľské zručnosti žiakov, ale slúži aj na relax a spoločenské stretnutia, sa nám úspešne podarilo.